Kolej to jeden z najważniejszych filarów infrastruktury transportowej w Polsce. Zatrudnienie w sektorze kolejowym obejmuje różnorodne zawody, począwszy od konduktorów i maszynistów, a skończywszy na dyspozytorach oraz nastawniczych. Przyjrzyjmy się zróżnicowaniu zarobków w różnych zawodach kolei w Polsce oraz omówmy krótko ich pracę.
1. Maszyniści i Konduktorzy
Maszyniści oraz konduktorzy są kluczowymi postaciami w systemie kolejowym. Zarówno dla pasażerów, jak i dla towarów, ich rola jest niezwykle istotna. W Polsce, zarobki maszynistów i konduktorów są zróżnicowane, zależnie od doświadczenia oraz rodzaju przewoźnika, dla którego pracują. Według wynagrodzenia.pl średnio zarobki maszynistów wahają się między 6 730 PLN a 9 890 PLN brutto miesięcznie, podczas gdy konduktorzy mogą spodziewać się zarobków na poziomie od 5 560 PLN do 7 430 PLN brutto miesięcznie.
2. Dyżurni ruchu i Nastawniczy
Dyżurny ruchu na PKP monitoruje i koordynuje ruch pociągów oraz dba o bezpieczeństwo podróży i pracowników na stacjach i w okolicznych obszarach.
Nastawniczy PKP obsługuje urządzenia sterujące ruchem kolejowym, zapewniając sprawną organizację przejazdów pociągów i bezpieczne poruszanie się na trasach kolejowych. Wynagrodzenia dyżurnego ruchu i nastawniczych mogą zależeć od wielu czynników, takich jak staż pracy, umiejętności i lokalizacja. Według wynagrodzenia.pl średnio dyżurni ruchu mogą otrzymać około 5 200 PLN-7 730 PLN brutto miesięcznie, podczas gdy nastawniczy może liczyć na wynagrodzenie w granicach 4 910 PLN-6 410 PLN brutto miesięcznie.
3. Ustawiacze i Manewrowi
Ustawiacze i manewrowi to pracownicy odpowiedzialni za organizację i przemieszczanie wagonów na terenie stacji kolejowej, zapewniając prawidłowe skompletowanie składów oraz bezpieczne ich poruszanie się po torach. Ich zadania obejmują sortowanie wagonów, łączenie i rozłączanie składów oraz prowadzenie manewrów zgodnie z wytycznymi bezpieczeństwa i rozkładem jazdy. Obaj mogą liczyć na miesięcznie zarobki na poziomie ok. 4 220 PLN-5 890 PLN brutto według wynagrodzenia.pl.
4. Rewidenci taboru i Toromistrzowie
Rewidenci taboru w PKP są odpowiedzialni za regularne sprawdzanie stanu technicznego pojazdów kolejowych, w tym lokomotyw, wagonów i wagonów silnikowych, zapewniając, że są one zgodne z normami bezpieczeństwa. Toromistrzowie natomiast monitorują i utrzymują infrastrukturę kolejową, taką jak tory, zwrotnice i sygnalizacja, dbając o ich bezpieczeństwo oraz prawidłowe funkcjonowanie, co umożliwia sprawną i bezpieczną jazdę pociągów. Według wynagrodzenia.pl Rewident taboru powinien otrzymać między 5 770 PLN a 11 860 PLN brutto miesięcznie, a Toromistrz 5 390 PLN-6 940 PLN brutto.
5. Dyspozytorzy i Dróżnicy przejazdowi
Dyspozytor kolejowy w PKP koordynuje ruch pociągów na danym odcinku torów, nadzoruje rozkład jazdy, zarządza sytuacjami awaryjnymi oraz zapewnia bezpieczeństwo podróży poprzez monitorowanie i kontrolę wszystkich operacji na linii kolejowej. Dróżnik przejazdowy jest odpowiedzialny za opuszczanie rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym, oraz komunikację z maszynistą nadjeżdżającego pociągu, aby zapewnić bezpieczeństwo na skrzyżowaniach dróg z torami. Zarobki dyspozytora wahają się między 5 190 PLN a 6 970 PLN, a Dróżnika 3 550 PLN-4 510 PLN brutto miesięcznie.